Leestijd: 2 minuten

Ken je ze? Van die random Instagramprofielen zoals ‘PaoloGomes’ of ‘ff.city’ die op foto’s van je vrienden reageren met vuur-emoji’s of standaardreacties als: ‘Wauw, I like your grid so much, check out mine and follow me. It’s much appreciated’.

Ken je die? Ja? Ik ook. Nee? Ik wel.

Als je dan naar die profielen gaat hebben ze vaak 13.000 volgers ofzo. En die hebben ze opgebouwd door het instellen van automatische reacties en likes op foto’s zoals die van jouw vriend of vriendin op een wit strand in Curaçao.

Omdat een groot deel van wat Instagram bestrijkt nep is en uit neppe volgers (dit zijn vaak echte mensen overwegend uit derdewereldlanden die anderen volgen voor geld) vind ik het moeilijk om mensen met veel volgers te waarderen. Het lukt me niet.

Gewoon het feit dat drie miljoen mensen iemand volgen omdat diegene mooie foto’s van zichzelf maakt op een strand met een rietje in haar haar of bek en een glimps van haar naakte dij showt en een altijd (echt bijna altijd) veel te slechte tekst eronder die het neppe door een lens bekeken moment uit het leven van diegene even onderschrijft in de vorm van ‘Life is there, take it’, alsof Jane die op de marketingafdeling bij de Bijenkorf met een mager salaris en te weinig vakantiedagen niet heel graag het leven zou willen ‘taken’.

Het lukt me gewoon niet om het te geloven.

Net zoals het Jane niet lukt om ‘Life te taken’, ofwel ‘het leven nemen’, maar eerder ‘is taken by life’ of ‘is genomen door het leven’. Omdat Jane geen Instagramprofiel heeft met 3mio volgers dat ervoor kan zorgen dat één gesponsorde foto €6000 euro waard is. En Jane moet het grootste deel van haar jaar gewoon werken. En Jane kan het zich niet veroorloven om elke week een vlucht naar een ander oord en een ander hotel in een andere badplaats te nemen met ontbijt op een double-kingsize-bed met rozenblaadjes. Jane zou het best wel willen. Maar Jane kan het niet. Jane moet van haar baas horen dat hij ‘best wel tevreden is’ en dat haar opslag puur uit inflatiecorrectie bestaat omdat het er niet aanzit, mede doordat de influencers die de direct marketing verzorgen voor de merken die verkocht worden bij Bijenkorf €6000 per foto vragen om hun wonderbaarlijke, weelderige wauwleven te kunnen onderhouden. Met die inflatiecorrectie kan Jane – omdat haar huur gelukkig niet omhoog gaat – precies 2 extra kokosnoten kopen op haar tiendaagse trip naar Bali.

Of ze gaat voor een trip naar de Moerputten dit jaar, zodat ze geld overhoudt om een tas te kunnen kopen bij de Bijenkorf.